Alcensoft skal levere nyt centraliseret alarmbehandlingssoftware til alle norske 110-senstraler
1. august 2024
Alcensoft A/S, har indgået en vigtig 8-årig kontrakt med Nasjonalt kommunesamarbeid for 110-sentralene IKS (NKS110). Kontrakten indebærer levering af et nyt og banebrydende alarmhåndteringsværktøj (AHV) til samtlige norske 110-centraler. Den nye løsning skal styrke robustheden og informationssikkerheden på tværs af landet.
Strategisk beslutning til gavn for hele Norge
Beslutningen om at tildele kontrakten til Alcensoft blev truffet efter en omfattende udbudsrunde, hvor flere prominente virksomheder deltog, herunder Locus AS og Innovative Business Software A/S / Bold Communications Ltd. Alcensoft blev valgt som vinder på baggrund af vores stærke teknologiske kompetencer, efterspurgte parametre samt konkurrencedygtige tilbud.
”Vi ser frem til at implementere et nyt fælles værktøj, der vil gøre Norges 110-centraler endnu mere robuste og samtidig øge informationssikkerheden,” siger Per Gunnar Pedersen, formand for NKS110. Han understreger, at dette projekt er essentielt for at sikre, at 110-centralerne kan imødekomme fremtidige krav til alarmhåndtering og beredskab.
Stolthed og ansvar
For Alcensoft A/S er denne kontrakt en vigtig milepæl. CCO Claus Højer Hansen udtrykker stolthed over tildelingen: ”Vi er meget ydmyge over for den tillid, som NKS110 har vist os. Denne kontrakt understreger vores ekspertise i at håndtere store, komplekse og sikkerhedstunge applikationer. Vi ser frem til at samarbejde tæt med NKS110 for at sikre en succesfuld implementering”
Projektopstart og forventninger
Allerede i august blev der afholdt et opstartsmøde i Oslo, hvor parterne begyndte at udarbejde en detaljeret projekt- og fremdriftsplan. Det forventes, at projektet vil strække sig over en periode på 12-18 måneder, hvor der løbende vil blive foretaget justeringer for at sikre en optimal implementering.
Økonomisk fordelagtig og teknologisk avanceret løsning
Den økonomiske ramme for det nye AHV-projekt ligger under den budgetterede udgift i NKS110’s økonomiplan for 2024-2027. Selvom Alcensofts løsning indebærer visse udviklingsomkostninger, er den baseret på en gennemtestet og driftssikker serverarkitektur. Dette sikrer ikke blot en omkostningseffektiv implementering, men også langsigtede besparelser på service og vedligehold.
Safecon AHV vil integrere med- og bruge samme tekniske infrastruktur som det nye opgavestyringsværktøj (OHV), som vil give betydelige besparelser på linjer, licenser og hardware. Samtidig er den teknologiske infrastruktur designet til at understøtte de seneste innovationer inden for alarmløsninger, herunder video, stemme og IoT-teknologi.
Fremtidssikret og sikkerhedskompatibel løsning
Brandvæsenet og 110-centralerne har i mange år lagret store mængder kritisk information i deres IT-systemer. Med den nye centraliserede løsning til AHV og OHV vil disse data fortsat være sikre og opfylde de strengeste krav i den norske sikkerhedslov samt de retningslinjer, der er udstukket af den Nationale Sikkerhedsmyndighed (NSM).
Det nye AHV-system repræsenterer en væsentlig modernisering i forhold til den nuværende løsning. Systemet er designet til at håndtere alarmer fra avancerede systemer, hvilket vil sikre en højere grad af præcision og effektivitet i håndteringen af hændelser.
Forbedret samarbejde og fremtidige muligheder
En af de store fordele ved den nye løsning er, at 110-centralerne vil være forbundet gennem en centraliseret platform. Dette åbner op for nye samarbejdsmuligheder, hvor centralerne kan støtte hinanden i tilfælde af større hændelser eller kriser. AHV-løsningen vil dermed være med til at styrke beredskabet i hele Norge.
Alcensoft vinder kontrakt om at levere nyt alarmbehandlingssoftware til Det Kongelige Biblioteks Kontrolcentral
28. oktober 2023
Det Kongelige Bibilioteks sikringsafdelings Kontrolcentral (KC) ønskede at udskifte deres nuværende system til alarmmodtagelse som ikke længere er supporteret. I konkurrence med en række kendte aktører i branchen har vi vundet foreløbig 6 årig kontrakt der indbefatter levering og installation af vores egetudviklede Safecon alarmbehandlingssystem samt en tilhørende Drifts- og Beredskabsaftale der kan sikre den daglige drift af løsningen.
Systemet for alarmmodtagelse er det værktøj, som KC benytter til at modtage signaler fra sikringsanlæg, elevatorer, tekniske alarmer mv. fra sine 36 lokationer i Danmark. Herudover bruges systemet til overvågning af personer og køretøjer. Signalerne kommer ind via Det Offentlige alarmnet (DOA), IP og SMS.
Udover system til alarmmodtagelse skal der leveres en integreret digital kortvisning (GIS), til brug for visning af GPS positioner, status og alarmer fra forskelligt modtagerudstyr og deres specifikke alarmoverføringsprotokoller, bl.a. fra Alarmnet, Flextrac, Nox, SPC, S20/25, Jablotron, CSL og TSA elevatoralarmer.
Indkøbet skal sikre, at KC har en tidssvarende software/hardware til alarmmodtagelse, en brugerflade der sikre at operatøren nemt kan aflæse og handle operativt på de informationer der leveres af systemet og kan betjene systemet med baggrund i en logisk og let forståelig opbygning af brugerfladen.
Sønderborg Kommune installerer SafeconCare Vagtcentral software til Hjemmesygeplejen
25. maj 2020
Sønderborg Kommune (SK) har valgt Alcensoft til at udskifte deres gamle og ikke længere servicerede vagtcentralsystem til et nyt moderne serviceret system. SK får installeret Alcensofts nøglefærdige automatiske Vagt-centralsoftware SafeconCare som en ubemandet vagtcentral der automatisk forbinder borgers tryghedskald til nærmeste hjemmesygeplejers mobiltelefon. SafeconCare er udviklet til håndtering af en lang række alarmtyper, herunder håndtering af nødkald/tryghedskald og tekniske alarmer for en kommunes hjemmepleje.
SafeconCare skal bl.a. kunne håndtere den installerede base af ældre fastnetbaserede- og GSM nødkald med ældre alarmprotokoller fra Tunstall uden at disse nødvendigvis skal udskiftes på den korte bane. – Løsningen installeres som en 100% dualiseret vagtcentralløsning.
Lyngby-Taarbæk Kommune Kommune vælger SafeconCare Vagtcentral software til Hjemmesygeplejen
1. november 2019
Lyngby-Taarbæk Kommune (LTK) har valgt Alcensoft til at udskifte deres gamle og ikke længere servicerede Autronica vagtcentralsystem til et nyt moderne serviceret system. På baggrund af LTK’s krav vil Alcensofts nøglefærdige automatiske Vagt-centralsoftware SafeconCare blive installeret hos Lyngby Vagtcentral som er bemandet med operatører 24/7/365. SafeconCare er udviklet til håndtering af en lang række alarmtyper, herunder håndtering af nødkald/tryghedskald og tekniske alarmer for en kommunes hjemmepleje.
SafeconCare skal bl.a. kunne håndtere den installerede base af ældre fastnetbaserede- og GSM nødkald med ældre alarmprotokoller fra Tunstall uden at disse nødvendigvis skal udskiftes på den korte bane. – systemet skal på sigt integreres med Kommunens EOJ system NEXUS fra KMD. – Løsningen installeres som en 100% dualiseret vagtcentralløsning.
Vejle Kommune vælger Neats højkvalitets IP/4G tryghedstelefoner til Hjemmesygeplejen
21. marts 2018
I en udbudsrunde om leverance af Tryghedstelefoner har Vejle Kommunes Hjemmepleje valgt Alcensofts Neat 4G 2-vejstale tryghedstelefoner til sine 1100 borgere.
Som et led i den tryghedsskabende indsats ønskede Vejle Kommune (VK) derfor udskiftning af de nuværende analoge nødkaldeapparater til nye IP/4G nødkaldeapparater. VK ønskede en driftssikker løsning, der understøttede de digitale, velfærdsteknologiske muligheder, der udvikles løbende (fx muligheden for at sikre tovejskommunikation i en nødsituation samt for at tilkoble ekstra enheder). Løsninger, der alle kan bidrage til tryghed for borgeren i eget hjem og/eller medvirke til en mere optimal udnyttelse af medarbejderressourcer, og valget faldt på Neats kvalitetsprodukter.
Alcensoft skal sikre at alle borgernes nødkald fra de nye Neat 4G tryghedstelefoner kan skabe fejlfri kommunikation med Vejle Kommunes operatører på Hjemmesygeplejens Vagtcentral. Herudover skal der leveres service, support, vedligehold og uddannelse i brug af tryghedstelefonerne og det medfølgende administrationssystem (Carephone Management Portal).
Alcensofts alarmbehandling bliver en del af Access IoTs økosystem
18. marts 2018
Alcensoft har teamet op med Access IoT og er nu i stand til at tilbyde, f.eks. en kommune, en komplet avanceret IoT nødkalds- og sensor alarm- og overvågningsplatform baseret på deres gateway og IBM Watson/Bluemix palette.
Alcensofts nødkaldsløsninger passer perfekt ind Access IoT økosystemet, og denne integration kan opsamle alle data fra sensorer og tilknyttet udstyr, herunder alle nødkaldsapparater og tilknyttede alarmgivere.
Løsningen skal, udover at spare penge for en kommune, sikre deres borgere tryghed gennem driftssikker alarmtransmission, 2 vejs tale via tryghedstelefon og andre alarmgivere, empatisk dialog samt korrekt og hurtig behandling. Udover nævnte tryghed og vished om at kyndig hjælp er lige ved hånden får kommunen en fremtidssikret omsorgsplatform der på intelligent vis anvender lagret data til at lette og optimere servicen forbundet med hverdagens rutiner for borgere og plejepersonale.
Alcensoft indleder samarbejde med en af Europas førende producenter af tryghedsløsninger
5. august 2017
Vi har for at styrke vores værditilbud indenfor velfærdsteknologiområdet indledt et samarbejde med Neat Electronics AB om forhandling, integration og support af deres program på det danske marked. Neat er en af Europas absolut førende producenter af nødkaldsudstyr og løsninger til bl.a. hjemmeplejen og plejecentre.
Med vores egen store erfaring indenfor udvikling af software til alarmcentraler og vores generelle ekspertise omkring sikker alarmtransmission og nødprotokoller har vi et særdeles godt match med Neats hardware og overvågningsplatforme.
Desuden passer Neats og vores værdier godt sammen. Vi har begge som mål at forsyne markedet med pålidelige produkter, der giver brugeren maksimal følelse af komfort og sikkerhed og desuden at tilbyde den bedste funktionalitet hvad angår omkostninger. Desuden tilbyder vi begge moderne produkter og løsninger, uden at gå på kompromis med funktionalitet, sikkerhed eller pålidelighed, til den bedst mulige pris. Og sammen vil vi kunne skabe nye og bedre nødkaldsløsninger for vores kunder.”
Alcensoft udstiller på Danske Beredskabers Årsmøde i DGI Huset – Vejle den 24-26 august – kom og møde os på stand #18 i Spektrum hallen
15. august 2016
Vi udstiller for første gang på De Danske Beredskabers Årsmøde i DGI Huset i Vejle fra onsdag den 24 august til fredag den 26. august kl 13.00. Kom og mød os på stand 18 i Spektrum og få en snak om hvordan vi kan hjælpe med at løse dine behov for alarmbehandling. eller kom bare forbi for at hilse på Jacob og Claus. Se programmet her
RISCO VUpoint IP kamera platform er nu fuldt integreret i Safecon alarmcentral systemet
16. marts 2016
Vi styrker vores tilstedeværelse på markedet for intelligente video alarmer og søger løbende at understøtte alamcentralers behov for at integrere deres systemer med de nyeste kameraløsninger i markedet.
Vi har integreret Risco Gruppens roste VUpoint IP-kamera Platform ind i Safecon alarmcentral softwaren der bl.a. bruges af G4S og Sector Alarm i forskellige lande.
Safecon systemet har nu fået tilføjet nye funktionaliteter ved hjælp af video snapshots skabt af VUpoint IP-kameraer. Det relevante VUpoint kamera uploader billedserier fra Risco serveren til Safecon SQL databasen lige efter billeddannelsen.
Alarmcentral operatøren skal nu kun tilgå billeder direkte fra databasen i den kendte Safecon brugergrænseflade og undgår at skulle omkring Risco serveren, hvilket øger sikkerheden og fleksibiliteten i videosupport til alarmbehandlingen.
Den hidtidige tilgang via RISCO serverens filstrukter begrænsede datahåndteringen. Men den direkte adgang til databasen via Safecon giver nu kontrolrumsoperatøren avancerede muligheder for vedligeholdelse af data og hurtigere adgang til de relevante billeder.
Desuden har Alcensoft allerede en avanceret direkte integration fra Safecon til RISCO cloud med videoklip og snapshots der muliggør intelligent alarmhåndtering fra RISCO video kamera udstyr kombineret med data fra andre sensorer.
For yderligere information kontakt venligst
Alcensoft: Managing Partner, M.Sc.E.E., Maciej Gerard Krzesinski
Risco Group: VP Product Marketing, Avi Krainer
www.riscogroup.com
Højkvalitets Live Video via din Smartphone over 3G eller 4G datanetværket – skridtet videre end almindelige bodycams.
12. januar 2016
Alcensoft præsenterer VideONetEyes™der er et helt nyt system udviklet af vores svenske partner VideONet til transmission og overvågning af live video fra mange smartphones over Mobile Data Netværk.
Forestil dig at du kunne sidde i dit driftscenter, eller kontrolrum og øjeblikkeligt modtage live video feeds fra dine folk i felten og deres smartphones. Det er en stor fordel for din organisation/firma uanset om du driver en sikkerhedsstyrke eller stab af teknikere. Ikke flere kryptiske forklaringer og dyre misforståelser, bare sprød-klar live action – det er hvad EyesOnDuty™ leverer.
Alcensoft er udnævnt som ny dansk enedistributør af VideONetEyes™, herunder bl.a. EyesOnDuty konceptet specielt egnet til Beredskaber, politistyrker og vagtfimaer. læs mere her på hjemmesiden. Kontakt os for mere information og evt. en demo af systemet.
Integration til opslagssystemet Vision
3. januar 2016
Til vores norske kunde Alarm Brann Øst i Moss, har vi installeret en integration til deres nye opgraderede Vision opslagssystem. Integrationen sikrer en langt nemmere koordinering af kundedata og GPS kordinatornes visning på kort, som sikrer en endnu hurtigere alarmbehandling og udrykning.